• Kunst

Denne studieretning er for dig, der interesserer dig for sprog, musik og andre kunstneriske udtryksformer og synes om at udtrykke dig kreativt og skabende både inden for musik og engelsk og inden for skolens øvrige fag. Dig, som har lyst til at opleve sprog, kunst og kultur fra både vores egen og andre kulturer og gerne vil have engelsk og musik på et højt niveau. Dig som også kan lide at arbejde analytisk med andres sproglige, kunstneriske og kreative produkter.

Den kunstneriske studieretning er for dig, der interesserer dig for sprog og musik, kan lide at udtrykke dig kreativt og skabende og har lyst til at opleve sprog, kunst og kultur fra vores egen og andre kulturer.

På studieretningen synger og spiller vi musik og indspiller den af og til i vores lydstudie, hvor arbejdet med den tekniske side af sagen også er en af de faglige discipliner. Samtidig arbejder vi analytisk med andres sproglige, kunstneriske og kreative produkter.

Verdenssproget engelsk giver sammen med musik mulighed for at arbejde dybere med en lang række spændende emner. Det kan f.eks. være ungdomsoprør, verdensmusik, Hip Hop, Rhythm and Blues og African-American Music.

På den kunstneriske studieretning lærer du at samarbejde godt og målrettet, fordi det er væsentligt at kunne i en kreativ og kunstnerisk proces. Hvis du ønsker at styrke studieretningens kunstneriske profil har du mulighed for at vælge et af de øvrige kunstneriske fag på B-niveau. Det gælder dramatik, mediefag og billedkunst.

Vi har et tæt samarbejde med det lokale kulturliv, og musikoplevelser indgår i studieretningens aktiviteter.
Der kræves ikke specielle færdigheder for at vælge denne studieretning. I musik er noder og akkorder for mange nok et ”begyndersprog”, og derfor starter vi også helt forfra. Det går dog ganske hurtigt fremad, så hvis du kan noder i forvejen, lærer du helt sikkert noget nyt undervejs

Musik A

Engelsk A

Musik A og Engelsk A

Denne studieretning er for dig, der:

interesserer dig for sprog, musik og andre kunstneriske udtryksformer og synes om at udtrykke dig kreativt og skabende både inden for musik og engelsk og inden for skolens øvrige fag. Dig, som har lyst til at opleve sprog, kunst og kultur fra både vores egen og andre kulturer og gerne vil have engelsk og musik på et højt niveau. Dig som også kan lide at arbejde analytisk og praktisk med andres sproglige, kunstneriske og kreative produkter.

På studieretningen synger og spiller vi musik og indspiller den af og til i vores lydstudie, hvor arbejdet med den tekniske side af sagen også indgår. Alle studieretningens elever deltager i skolens årlige teaterkoncert, on- eller offstage.

På den kunstneriske studieretning vægter vi tillidsfuldt, godt og målrettet samarbejde, fordi det er væsentligt at kunne i en kreativ og kunstnerisk proces.
Hvis du ønsker at styrke studieretningens kunstneriske profil har du mulighed for at vælge et af gymnasiets øvrige kunstneriske fag på B-niveau. Det gælder dramatik, mediefag og billedkunst.

Vi samarbejder med det lokale kulturliv, og musikoplevelser indgår i studieretningens aktiviteter.
Der kræves ikke specielle færdigheder for at vælge denne studieretning. I musik er noder og akkorder for mange nok et ”begyndersprog”, og derfor starter vi også helt forfra. Det går dog ganske hurtigt fremad, og hvis du kan noder i forvejen, lærer du helt sikkert noget nyt undervejs.

Fremtidsmuligheder

Den kunstneriske studieretning giver dig adgang til mange videregående uddannelser, og den henvender sig især til dig, der kunne tænke sig en videre uddannelse og et arbejdsliv, hvor de musiske dimensioner i tilværelsen indgår og anvendes, både konkret og i et bredere perspektiv.

Ministeriet har udviklet programmet “Adgangskortet”, der giver mulighed for at se, hvilke uddannelser, man får adgang til med de forskellige studieretninger. I nedenstående link har vi anført de adgangsgivende studieretningsfag der er i denne studieretning.
Desuden skal der vælges et af de sprog, som Thisted Gymnasium udbyder – se den skematiske oversigt ovenfor. Den skematiske oversigt viser også, om der vil være mulighed for at vælge andre adgangsgivende fag i studieretningen. Vær opmærksom på, at de fag, der fremgår af Adgangskortet, ikke nødvendigvis er udbudt på Thisted Gymnasium.

Klik her og se, hvilke videregående uddannelser denne studieretning giver adgang til på Adgangskortet på ug.dk

Se obligatoriske fag og valgfag her

• Se filmen

Derfor er Thisted Gymnasium STEDET

“Jeg kunne slet ikke noget med musik, inden jeg startede på gymnasiet. Jeg havde egentlig tænkt på at vælge noget naturvidenskabeligt, fordi jeg gerne vil være dyrlæge. Men så prøvede jeg faget musik i grundforløbet og begyndte også at spille violin i min fritid. Og så valgte jeg studieretningen med musik og engelsk! Vi har et rigtig godt sammenhold, og jeg synes, det er dejligt, at man ikke behøver at have forudsætninger for at være med. Jeg drømmer stadig om at blive dyrlæge, så måske skal jeg supplere nogle fag efter stx.”

Caroline Hartvig Madsen, Musik A Engelsk A