Studie- og ordensregler for Thisted Gymnasium, STX og HF
På Thisted Gymnasium gælder følgende lokale studie- og ordensregler. Reglerne er vedtaget på baggrund af Børne og Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1338 af 9. december 2019 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=211813
Alle elever og ansatte på Thisted Gymnasium er orienteret om regelsættet, som også har været drøftet med elevrådet, pædagogisk råd og skolens bestyrelse. Studie- og ordensreglerne er offentligt tilgængeligt på institutionen hjemmeside.
Formålet med reglerne er at sikre eleverne de bedst mulige forudsætninger for personlig og faglig udvikling på en ungdomsuddannelse, som har fagligheden og dannelsen i centrum. Både elever og ansatte er ansvarlige for aktivt at understøtte skolens opgave med at gøre eleverne klar til fremtiden, understøtte og fremme dannelsen og skabe de bedst mulige rammer for alle på skolen.
Samarbejdet mellem elever og ansatte på skolen er karakteriseret ved en:
- rummelighed, der ses som en forståelse og respekt for forskellighed
- oplevelse af anstændighed, der ses ved en vilje til at behandle alle ordentligt og vise tillid til andre i forventningen om, at alle gør deres bedste
- åbenhed, der ses ved at skolen er præget af et fordomsfrit miljø, hvor alle kan give udtryk for deres holdninger og synspunkter og udviser respekt over for andres holdninger og synspunkter
- vilje til at engagere sig og deltage i skolens arbejde i undervisningen og ved øvrige uddannelsesrelaterede arrangementer
Politik for anvendelse af computere (herunder tablets), mobiltelefoner og lignende:
Computere (tablets):
Når elever anvender en computer i undervisningen, skal det være til gavn for undervisningen og ikke til ulempe for elevens og andres læring. Computeren må derfor kun anvendes til notetagning og andet fagligt arbejde i timerne, medmindre læreren har givet tilladelse til andet. Andre programmer må ikke være åbne, medmindre det indgår som en del af undervisningen. Aktiviteter på computeren i undervisningen, som ikke er relevant for undervisningen, er uacceptabelt. Læreren kan endvidere bestemme, at alle eller udvalgte computere skal være slukkede/nedklappede i kortere eller længere tid.
Mobiltelefoner
Eleverne har pligt til at deres mobiltelefoner skal være slukkede eller på fly og puttet i tasken ved begyndelsen af timen. Lærerne kan endvidere bestemme, at alle eller udvalgte elever skal aflevere deres mobiltelefoner til opbevaring i et ”mobilhotel”. Lærerne kan dog også tillade brug af mobiltelefoner som et redskab i undervisningen.
Sanktioner
Det forventes selvfølgelig, at eleverne følger reglerne, men skulle det ikke være tilfældet, kan følgende sanktioner anvendes.
Læreren har til enhver tid ret til at kontrollere, hvorvidt eleven på sin computer/telefon overtræder bestemmelserne.
Hvis en elev ikke følger reglerne, kan telefon/computer blive inddraget, eller eleven kan blive bortvist fra det pågældende undervisningsmodul (der gives fravær). I gentagne tilfælde kan der anvendes andre sanktioner efter rektors vurdering. Dette kan være forbud mod at medbringe den pågældende enhed eller inddragelse af den indtil skoledagen er slut, hvilket i givet fald kan medføre, at hjemmet kontaktes.
Dette regelsæt træder i kraft fra august 2024.